Linda van Erve
ontwerper van effectieve illustraties

klanten

 
paars_rgb_72.png

Annet Scheringa / The StoryConnection

Wie een training volgt bij TheStoryConnection, leert allereerst wat een verhaal is en wat een verhaal tot een verhaal maakt. Als 'reminder' krijgen de deelnemers een handige storycard mee. Hierop zien ze in één oogopslag wat onmisbare ingrediënten van een verhaal zijn en hoe zij verhalen kunnen prikkelen.

Voor de storycard maakte ik gebruik van afbeeldingen die ik op het internet had gevonden. Ze waren functioneel, maar eenvoudig. Ik zocht eigenlijk naar pictogrammen met meer zeggingskracht en originaliteit. Die ook beter pasten bij de uitstraling en 'eigene' van mijn bedrijf.

Ik vertelde mijn ideeën aan Linda, waarna ze aan de slag ging. Omdat ik een tekstgericht mens ben, kon ik me moeilijk een voorstelling maken van waar het werkproces naartoe ging. Maar toen Linda me de eerste schetsen liet zien, kreeg ik alle ruimte om vragen te stellen. Tijdens het hele ontwerpproces dacht ze zonder vooringenomenheid met me mee. Linda heeft mijn inbreng alle ruimte gegeven.

Nu heb ik een storycard met originele pictogrammen die bij mij en mijn bedrijf passen en waarmee ik mij verwant voel. Ik ben er erg blij mee!

 

paars_rgb_72.png

Karien Vissers / Karien Vissers tekst & communicatie

Ik wilde graag mijn werkwijze duidelijk krijgen, maar ik had alleen een vaag beeld en veel woorden in mijn hoofd. Als ik een beeld zocht, dan kwam ik vaak uit bij de geijkte beelden die je overal op het internet tegenkomt. Zoals een pen of een notitieblokje.

Linda ging een stap verder. Ze onderzocht mijn gedachtengoed en verdeelde dit in kleine brokjes informatie. Vervolgens zette ze deze met beelden weer mooi bij elkaar.

Samenwerken met Linda is prettig want ze gaf me de ruimte om mee te beslissen uit de schetsen die ze me voorlegde. Bij één idee had ik meteen zoiets van: "Yes, dat is 'm!" In deze schets waren twee stappen uit mijn werkwijze duidelijk zichtbaar en tegelijkertijd zag ik de verbinding tussen beide.

Ja, ik heb nu een beeld voor ogen dat mijn verhaal vertelt. Namelijk dat je met free writing en copywriting een goede tekst kunt schrijven.

En wat me verrast, is dat ik door de beelden zelf ook op nieuwe woorden kom voor mijn werkwijze. Met deze illustratie kan ik de volgende stap zetten: meer helderheid en zichtbaarheid voor mijn werkmethode.

 

MBouwmeester_500.jpg

Marloes Bouwmeester / De Succesvolle Introvert

Toen ik de eerste versie van het visitekaartje onder ogen kreeg, was ik zo geraakt. Het kaartje vertelde precies het verhaal dat ik voor ogen had in slechts enkele beelden.

Er zijn veel vooroordelen over wat nodig is om een succesvolle ondernemer te zijn. Introverten krijgen daardoor het idee dat ze nooit een goede ondernemer kunnen zijn. Met mijn visitekaartje wilde ik graag deze vooroordelen ontkrachten en laten zien hoe je klanten kunt krijgen op een manier die bij je past als introvert. Ik wist wat ik wilde vertellen, maar ik had geen idee hoe ik dit kon visualiseren.

Ik geloofde niet dat je mijn totale verhaal op een kaartje kon krijgen
zonder dat het onoverzichtelijk zou worden. Maar Linda overtuigde mij en liet het ook zien.

Als ik nu mijn kaartjes uitdeel krijg ik precies de reactie die ik voor ogen had. Mensen voelen opluchting omdat mijn visitekaartje precies laat zien waar zij tegen aan lopen als ondernemer. Ze voelen zich begrepen. En het kaartje geeft ook hoop. Het laat zien dat er ook andere manieren zijn om klanten aan te trekken en door de beelden van Linda kunnen mensen ook voorstellen dat het werkt.

De uitspraak ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ is zo waar. Ik merk dat door mijn visitekaartje mensen veel sneller contact opnemen om te kijken wat ik voor hen kan betekenen.